Většina z nás zápasila s nevalně navrženými weby, na nichž bylo těžké něco najít, stránky se pomalu zobrazovaly, postrádaly souvislou navigaci a obsahovaly špatné odkazy. Nepoužitelné stránky návštěvníci rychle opouští.
Webová použitelnost (ergonomie webu) se zbývá webem ve vztahu k uživateli, jak lidé internetové stránky používají, jak snadno se na nich orientují, jak rychle pochopí jejich uspořádání a ovládání. Použitelné stránky jsou přehledné, srozumitelné, snadno ovladatelné a nenutí uživatele příliš přemýšlet.
Nejnavštěvovanější stránky jsou ty, které jsou jednoduché, přehledné a intuitivně ovladatelné.
Použitelné stránky
Na základě zkoumání a testování vznikla celá řada pravidel použitelnosti. Pravidla doporučují to, na co jsou uživatelé zvyklí a co jim usnadní používání webu. Jednoduchá pravidla použitelnosti jsou údajně většinou webů porušována. Pokud je prvotní zkušenost uživatelů negativní, většina z nich se na stránky již nevrátí. Kolem 50% obchodů prodělává, protože návštěvníci rychle nenaleznou požadované informace.
Použitelnost je často diskutované téma, asi právě proto, že není možné jednoznačně určit co je a co není použitelné. Použitelnost nelze přesně měřit, ale je možné ji ověřovat. Výroba použitelných stránek se neobejde bez znalostí toho, co je použitelné a co ne. Návrhář se musí přesně vžít do role budoucího uživatele.
Citovaný Steve Krug mimo jiné formuloval světově proslulá 3 základní fakta o chování uživatelů a 5 pravidel použitelnosti. Při návrhu a tvorbě webových stránek by se jeho pravidla měla stále připomínat.
3 základní skutečnosti o chování uživatelů podle Steva Kruga
- Stránky nečteme, ale prohlížíme (přesně: skenujeme)
- Neprovádíme optimální výběry, ale děláme kompromisy
- Nebádáme nad tím, jak věci fungují, jednoduše to „nějak uděláme“
5 pravidel použitelnosti
- Vytvořte jasnou vizuální hierarchii na stránce
- Neměňte zvyklosti, vše musí být jednoduše pochopitelné
- Rozdělte stránky na jasně definované oblasti
- Vyznačte odkazy, dejte jasně najevo, na co lze klepnout
- Stránky nepřeplácávejte, neuvádějte zbytečná slova
Další ze známých pravidel je desatero Jakoba Nielsena. Základ tvorby použitelného webu je návrh správné struktury webu, jeho navigace a ustavičné uživatelské testování již od fáze vývoje stránek. Mimo uživatelské testování se web hodnotí srovnáním s pravidly použitelnosti a analýzou chování uživatelů.
Přístupnost webových stránek
S použitelností souvisí přístupnost webu, jež se v podstatě zabývá přísnější použitelností stránek pro postižené občany a pro vyhledávací roboty. U nás platí „Pravidla pro tvorbu přístupného webu ve veřejné správě“.