Na nevyžádaný e-mail ze zásady nereaguji, na podvodný a řetězový ze zásady na druhou. Přesto mě neustále otravují.
V poslední době nastává asi nějaký boom phishingu. Zpozoroval jsem to někdy začátkem roku, dnes dostávám už desítky podvodných mailů týdně (vesměs prý údajně od csas.cz). Phishing je druh podvodu, který se zaměřuje na vykradení cenných osobních dat, čísel platebních karet, údajů o účtu, hesel a jiných osobních informací.
Všechna média i banky upozorňují klienty na nevyžádané podvodné e-mailové zprávy („phishing scam“) a závěrem shrnují, že jen velká naivka naletí takovým podvodníkům. Podle mě jsou naivkové spíše ti vykutálenci, kteří věří, že v síti podstrčených mailů uvázne neznalá prostoduchá kořist.
Šejdíři odesílají milióny podvodných a nevyžádaných zpráv, které by zdánlivě měly vypadat, jakoby pocházely od důvěryhodných webů (zejména od České spořitelny), a neobratně vyžadují poskytnutí osobních údajů. Předškolní dítě by možná uvěřilo, že bankovní úředníci někde ztratili osobní údaje klientů nebo banka změnila podnikový styl a dále se bude vyjadřovat v anglicko-české hantýrce. Pravděpodobně málo které batole bude mít účet a bude používat elektronické bankovnictví. Autoři nevyžádané pošty se sice naučili hromadně rozesílat zprávy, ale úplně podcenili jazykovou formu a obsah zprávy. Od internetových zlodějů se alespoň v Česku očekává alespoň nějaká úroveň vychytralosti. Na naše poměry jsou málo rafinovaní.
Nejlepší obranou je zdravý selský rozum
Triky typu „letadlo“ a podněcování k rozeslání řetězových mailů taky ještě nevymřely. Nejlepší obranou proti všem podobným útokům na naši mentální schopnost je použít vlastní zdravý rozum. O šíření nebezpečných, poplašných a zbytečných řetězových zpráv („hoaxů“) a o databázi nejrozšířenějších podvodných e-mailů se dobře stará server hoax.cz.